Om KomUdbud
KomUdbud er Danmarks største fælleskommunale indkøbsfællesskab med
16 medlemskommuner på Fyn og i Jylland.
Siden etableringen i 2012 har fællesskabet gennemført udbud på vegne af næsten 1,5 mio. borgere.
Vores vision
At være Danmarks mest effektive, professionelle og forpligtende udbudsfællesskab.
Formål
- At skabe konkurrencedygtige aftaler og og opnå stordriftsfordele
- At koordinere og forenkle udbud på tværs af kommunerne
- At sikre fælles forpligtelse og øge brugen af e-handel
- At udvikle medarbejdernes kompetencer og faglighed
Udbud i praksis
KomUdbuds udbudsplan samler de fælles udbud af varerindkøb og tjenesteydelser. En arbejdsgruppe undersøger hele tiden nye relevante områder.
Hvor det er muligt, indgår KomUdbud også aftaler gennem SKI.
Medlemskommunerne gennemfører desuden egne udbud, men disse annonceres ikke af KomUdbud, – leverandører skal derfor også følge med i de enkelte kommuners planer.
Sådan arbejder KomUdbud jf. procesbeskrivelsen
- Parløb: To kommuner leder hvert udbud (Tovholder og Vicetovholder).
- Faglig viden: Kommunerne bidrager med eksperter for at sikre kvalitet i materialet.
- Dialog: Leverandører inddrages gennem høringer – både digitalt og fysisk.
- Redskaber: Standardiserede skabeloner, vejledninger og kontrakter sikrer en effektiv proces.
Strategiske målsætninger
- Reducere omkostninger
Færre udbud med større volumen giver lavere transaktionsomkostninger og enklere kontraktstyring – både for kommunerne og leverandørerne.
- Forpligtende samarbejde
Alle kommuner deltager aktivt i projekterne og tager ansvar for at gennemføre en andel af udbuddene.
- Høj professionalisme
- En årlig fællesdag med fokus på faglighed og udvikling
- Arbejdsgrupper, der styrker arbejdsgange og fremtidige løsninger
- Løbende kurser, undervisning og seminarer
- Udviklingsplan 2024–2027
- Økonomi
- Samarbejde på tværs
- Socialt og etisk ansvar
- Bæredygtighed